پشت‌صحنه معلمی ۲

پیش نوشت: مشکلم داره مراحل حل شدن رو طی می‌کنه الحمدالله،  ولی باز هم انرژی ذهنی من رو تحلیل برده. ساعات زیادی از وقتم رو به خودش مشغول کرده و این خوب نیست... آرامش ندارم و این بده...

 

دو روز تا مهر مونده. دلم میخواد جیغ بکشم و خودم رو از پنجره پرت کنم بیرون. فقط دو روز تا مهر مونده. باورم نمیشه. دو روز دیگه مدرسه شروع میشهههههههه. اگه اون مشکل نبود مقدمات لازم رو می‌چیدم و تا این حد استرس نداشتم. مشکلِ لعنتی من خیلی خیلی عقبم انداخت و الان حالم واقعا خرابه. آشفتگی و بی نظمی باعث می‌شه همه‌چیز بدترتر بشه. بذار یه دور مرور کنم کارهام رو تا ببینم با خودم چند چندم. 

 

لوازم التحریر رو خریدم. کلربوک، ماژیک رنگی، خودکار، گونیا و پرگار و نقاله، مداد پاک کن و تراش، جامدادی، برچسب، جلدِ روی کتاب‌. همه‌ی اینا شد یه میلیون و صد. کتاب‌هام هم رسیدن و جلدشون کردم. قیمت کتاب ها هم با هزینه‌ی پست ۷۰۰ تومن شد. باید فردا ببرم بهشون سنجاق بزنم. دفتر برنامه ریزی معلم هم فردا به دستم میرسه ان‌شاالله که اونم ۲۰۰ بود‌. دو میلیون ناقابل رفت. 

 

مانتو شلوار اداری‌ام به دستم نرسید. به ادمین کانال پیام دادم میگه مشکل فنی پسش اومده بوده و تمام pvها پاک شده بوده، وایستید تا پیگیری کنم. من چطوری به مهر ماه بگم وایسته تا خانمِ ادمین پیگیری کنه؟؟؟ اونقدر پول ندارم از اول برم حضوری بخرم. قیمت کانال هم نصف حضوری بود، اگه پول رو بهم برگشت بزنه بازهم نمیتونم بخرم. میشه معجزه بشه و فردا پس فردا بسته به دستم برسه؟ میخواستم یک مهر بپوشمش... کفش هم هنوز نخریدم. فردا بعد از ظهر باید برم خرید کیف و کفش. سه تا مقنعه خریدم. زرشکی، طوسی (متمایل به آبی) و مشکی. اگه مانتوشلوارم نرسه مجبورم با لباسی که پیارسال برای کارورزی خریده بودم برم مدرسه. دیگه هرطور قسمته. فقط امیدوارم کیف و کفش با قیمت مناسب پیدا کنم. 

 

بجز بودجه بندی سالانه هیچی ننوشتم. معاون هم هی گیر پشت گیر که پوشه‌ی کارت رو یک مهر آماده کن. لعنتی نمیرسسسسسممممممممم. بعد من تازه امروز فهمیدم کلاسم پروژکتور نداره! یه عالم برنامه داشتم که پرپر شد. پروژکتور عصای دست معلمه، اون نباشه مجبوری دویست برابر خلاقیت به خرج بدی. والا اگه داشتمش هر هفته دوتا فیلم و کلیپ و انیمیشن پخش میکردم میشدم معلم متفاوت، بچه‌ها هم ذوق می‌کردن. الان باید جانبازِ راه دست‌سازه ساختن بشم. من از اول هم می‌دونستم قسمتم مدارس پروژکتوردار نیست. دو سال اول دانشگاه همه‌ی تدریس.هام مبنا رو روی این می‌ذاشتم که مدرسه محرومه و نمیتونم از تکنولوژی استفاده کنم. نتیجه هم خوب بود انصافا. از سال سوم دیگه مجبورم کردن از فناوری هم استفاده کتم و الان؟ بدعادت شدم. بگذریم، طرح درس سالانه نوشتن سختهههههه برای تمام کتاب ها ۵ تا طرح درس پیش پیش آماده کردن سختهههههه برگه‌ی آزمایش و چه و چه طراحی کردن سخته سخته سختههههههههه 

 

قسمت ترسناک ماجرا اینه که خیلی هاش رو نمیدونم اصلا چطور باید بنویسم و ندونستن عصبی ام میکنه‌. یعنی اگه میدونستم چی کار باید بکنم راحت‌تر انجامش میدادم. الان می‌تونم فقط نق بزنم و گریه کتم. البته می‌تونم هم بیفتم دنبالش تحقیق کنم. 

 

اولین جلسه شورای معلمان غایب بودم. ماجراش رو تو پست روز صفر معلمی می‌نویسم ان‌شاءلله. فقط همینکه الان عقبم از همه‌کس و همه چیز. خدایا خودت ظهور کن. خانم پ چرا به من گیر دادی روز اول مهر گوشه کارم تکمیل باشه. به خدا این مشکل به اندازه کافی اعصابم رو شرحه شرحه کرده، دیگه تحمل فشار روانی مضاعف ندارم‌. از خونه و زندگی‌ام هم افتادم رسما. گره پشت گره افتاده تو مسیر زندگی‌ام. اینا نتیجه تغافل تابستونه. تابستون‌ها همیشه زود تموم میشن...

 

باورم نمیشه از پس فردا باید ۷:۳۰ هر روز بیدار شم برم مدرسه. البته شیفت چرخشیه خداروشکر. واقعا خواب برای من حکم ناموس رو داره. ممکنه یه روز به زود بیدار شدن عادت کنم؟ میگن آدم‌ها ذره ذره به حقارت عادت میکنن، به سحرخیزی چطور؟ اگه خواب بمونم و آبروم بره چی؟ اگه مدیر زنگ بزنه بگه خانم دال کلاست بدون معلم مونده پس کجایی چی؟ اگه نرسم هیچ کدوم از برنامه‌هام رو عملی بکنم چی؟ اگه از همون لحظه اول سوژه‌ی تمسخر بچه‌ها شم چی؟ اگه نتونم از پس مدیریت کلاس و انضباطش بربیام چی؟ اگه یه رفتارِ اشتباهی ازم سر بزنه که ناخواسته به بچه‌ها اسیب بزنم چی؟ اگه نتونم به دردِ بچه‌ها بخورم چی؟ اگه یه خطای فاحشی ازم سر بزنه چی؟ اگه اگه اگه...

 

بهتره بخوابم.  شاید فردا همه چیز ساده‌تر به نظر بیاد...

 

 

میخک ۱۶ ۶
صاد نون

خطاب به پاراگراف آخر:

خطا کردن مسیر یادگیریه:)

اینو اول برای خودت داشته باش و بعد بچه ها 🌱❤️

قرار نیست بی عیب و نقصی باشی

قراره تمرین کنی و اصلاح کنی💚

ثمین

سلام، فارغ التحصیلی‌تون و تولد عضو جدید خانواده مبارک🌻 ان‌شاءالله که هردو درهای خیر و سعادت رو به روتون باز کنه.

 

منم دانشگاه فرهنگیانی بودم. ورودی ۹۷. اگر کمکی ازم برمی‌اومد بفرمایید. 

 

فقط یه خواهشی دارم، وارد فضای کاری که میشید، روحیه‌ی الانتون رو حفظ کنید و به بی‌انگیزه‌ها، خصوصا کسایی که سالهای آخر خدمتشونه و خسته‌اند نپیوندید:)

سلام

ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم 

من میلیون‌هااااا باااااااارررررر ممنونم از این لطف و محبتتون😭😭😭❤️❤️❤️

شما گنجید 😭😭😭❤️❤️❤️

شما فرشته‌اید 😭😭😭❤️❤️❤️

شما معلم‌ترین معلمی هستید که تو عمرم دیدم 😭😭😭❤️❤️❤️ 

با معلم‌ها صحبت میکنم میگن سوالی داری بپرس، و من خیلی وقت‌ها اصلا نمیدونم باید چی بپرسم.  شما خارق العاده اید 😭😭😭😭😭😭😭😭😭❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

ثمین

چندتا موضوع برای شروع سال به ذهنم میرسه، شاید خودتونم بدونید.

چون پایه میانی هستید، میتونید از معلمای سالای قبل راجع به بچه ها بپرسید. سعی کنید اطلاعات مفید رو بگیرید و نذارید سمت بدگویی از بچه‌ها بره‌. اما چیزهایی مثل

روحیات خاص بچه، مهرطلبه، خلاقه، خوش صحبته، پر تحرکه،

یا شرایط خانوادگی مثل فرزند طلاقه، مادرش شاغل تمام وقته، رها شده است، وضعیت اقتصادی خیلی خوب یا خیلی ضعیف، مادر نماینده کلاسه و تو برنامه‌ها کمک میده، اهل سنته

یا شرایط جسمی مثل بیماری‌ها و نارسایی ها، مثلا من دانش‌آموزی داشتم که از عوارض کرونا، شنوایی گوش چپ رو از دست داده بود. قد بلندی داشت ولی اگر میز اول نبود نمی‌شنید و حتما باید سمتی از کلاس میبود که گوش راستش سمت من میشد، یا پارسال دانش آموزی داشتم که مشکل مثانه داشت و باید زود به زود سرویس میرفت‌.

 

ابتدای سال مدرسه فرم میداد میپرسید ولی بعضا به مدرسه هم نمیگفتن مشکلی هست یا دارو مصرف میکنه‌. میگفتن دختر بچه است، تو محله فامیل و همسایه متوجه نشن

 

اینها کمک میکنه از صفر شروع نکنید

معلم پارسال رفته دبیرستان، زنگ زدم باهاش حرف زدم. ولی تا این حد جزئی نپرسیدم... یعنی اصلا روم نشد زیاد سوال بپرسم. هرچی خودش یادش بود میگفت...


به اولیا بگم اگه مشکلی هست زنگ ورزش بیان بگن؟ چون نمی‌خوام هی زنگ و پیام بیاد برام 


ثمین

موارد قبلی رو حتما جایی یادداشت کنید سالای بعد ممکنه بچه با روحیات مشابه قبلیا ببینید. 

 

روز اول حتما بخواید بچه ها درباره توانایی و استعدادشون بگن. چه کلاس رفتن چه نه. پارسال دوتا حافظ قرآن داشتم، یه حافظ شاهنامه و نقال داشتم، چندتا استعداد ورزشی داشتم، یک نفر خوب با رایانه کار میکرد و مدرک داشت، یک نفر بافتنی و خیاطی بلد بود (من پنجم و ششم دخترونه داشتم تا حالا)

 

 

ماشالله ماشالله ماشالله 

حتما میپرسم 
اصلا جلسه معارفه فرصته کتاب مطالعات یه صفحه فرم اطلاعات داره اونجا پر کنن 


ثمین

از اول سال سعی کنید مستند سازی رو انجام بدید. 

کوتاه و چند سطری یا تو دفتر مشاهدات یا جای دیگه‌ای یادداشت کنید با روز و تاریخ و زنگ چکار میکنید. مثلا سه‌شنبه ۷/۱: زنگ اول آشنایی با بچه ها، زنگ دوم آموزش ص ۱-۳ فارسی، زنگ سوم هنر موضوع نقاشی فلان. هم تسلط خودتون بالا میره، هم نمره‌ها رو بعدا میدونید کدوم نمره برای چه روز و فعالیتیه هم تو بازرسی ادارات براشون این اهمیت داره‌.

 

یه پوشه کار خودتون نیاز دارید ، طرح‌درس ها، طرح هایی که شرکت میکنید و ... رو جمع کنید، هم نمونه آزمونای مداد کاغذی که میگیرید. 

برای پوشه کار بچه‌ها پیشنهادم دوره ارزشیابی کیفی از سایت مدرسه یادگیرنده مرآته. ۴ ساعته ولی میتونید باسرعت بیشتر ببینید. 

ولی فعلا بگید پوشه کار تقریبا ۲۰ برگی لازم دارن، برگ اول یه مشخصات کلی، نام نام‌خانوادگی، کلاس، مدرسه، معلم، سال تحصیلی رو بنویسن بگذارن. میتونید پرینت گرفته بدید میتونید روز اول کاغذ A4 بدید کادر بکشن نقاشی کنن پر کنن‌ هم سر ذوف میان هم شما وقت تعامل پیدا میکنید.

 

بعد پوشه کار باید فهرست بندی شده باشه. درس به درس هر کدوم یه صفحه باید همین اول بذارن. فارسی علوم  ریاضی و ... .

یه سؤال

آیا واقعاً کاربرگ بیست‌صفحه‌ای برای دانش‌آموزان پایه سوم کافیه؟ چون من شنیده بودم معمولاً کاربرگ‌های صدصفحه‌ای درست می‌کنن و بعد بین درس‌ها تقسیم می‌کنن. معمولاً بعد از هر درس، معلم دو سه تا امتحان کوتاه می‌گیره و تکالیف هم برای خونه می‌ده.

الان نمی‌دونم دقیقاً چه‌قدر لازم دارم. مثلاً قرآن کاربرگ زیادی نمی‌خواد و بیشتر شفاهیه، ولی ریاضی رو معمولاً بچه‌ها تو دفتر حل می‌کنن، مگر اینکه برای خونه بخوام ترکیبی طراحی کنم. نمی‌دونم چه‌قدر کار اضافه بر کتاب باید بدم، یا چه تعداد برگه لازم دارم که پرینت کنم.

از طرفی برای دفترهای درسی هم نمی‌دونم دقیقاً چند برگ برای هر درس مناسبه. ممکنه راهنمایی کنید؟

طرح هایی که شرکت می‌کنم یعنی چی؟

ثمین

من اون سال با ورد براشون اینجوری درست کردم. بعضیا زود پرینت گرفتن، بعضیا خودشون کشیدن 

https://uploadkon.ir/uploads/6d3722_25IMG-۲۰۲۵۰۹۲۲-۰۷۵۵۴۷.jpg

 

درباره پوشه کار خیییییلی کاغذ اسراف میشه. اینو مراقبت کنید. همش برگه‌های نصفه نیمه و یک رو سفید میذارن. یا دخترا هی پاک نویس میکنن و ... .

الان نگارش و انشا دفتر داشته باشه یا تو پوشه کارشون باشع؟

ثمین

مدرسه ازتون یه فرم معرفی خودتونو میخواد، طرح درس سالانه، طرح درس روزانه، ابلاغ، آخرین حکم. اینا رو زودتر تحویل بدید بهتره. برای طرح درس اگر از دانشجویی برای پایه خودتون رو دارید همونو ویرایش کنید بدید. برای طرح درس سالانه چیزی بنام اطلس یادگیری داریم جستجو کنید کمکتون میکنه.

 

برنامه هفتگی رو یا شما میدید یا مدرسه. اگر خودتون میدید حواستون به ساعات تخصیص یافته به هر واحد درسی باشه. اینم تو نت هست. باید ۵ زنگه نوشته بشه. بعضی مدارس ۴ زنگ طولانی‌تر دارن.

اگر خودتون مینویسید روز رو با درسای سبکتر، قرآن،هدیه، نگارش، هنر، ورزش شروع و تمام کنید. زنگای میانی درسای سنگین‌تر باشه. بعد مراقب سنگینی کیف بچه‌ها هم باشید. مثلا دو زنگ مشابه باشه که کتاب کمتری بیارن یا چیزهایی که وسیله نداره مثل هنر و ورزش رو تو یه روز نذارید.

فارسی خواندن، نگارش، املا، همش تو برنامه هفتگی فارسی نوشته میشه نباید جدا کنید ولی تو کلاس میتونید بگید فارسی دوشنبه مثلا املاست.

 

ثمین

اگر از سالهای قبل پیش نیازی میخوان اول سال بگید هم بچه ها هم جلسه اولیای ابتدای سال.

مثلا علوم پیش نیاز همه پایه‌ها خوب دیدن و مراحل روش علمیه. در سطح خود بچه‌ها حالا، مشاهده و ... .

یا ریاضی امسال ضرب دارید که پیش‌نیازش جمع تکراریه. جمع و تفریقا رو باید بلد باشن. اگر نیستن یه جلسه زود دوره کنید و بگید اولیا کار کنن باهاشون.

زنگای هنرتون باید متنوع باشه، نقاشی، کاردستی، نمایش، سرود، و ... . هنراتون رو تلفیقی پیش ببرید که کار بقیه زنگا رو هم انجام داده باشید و خود بچه‌ها هم براشون درسا تثبیت شه. مثلا ما تو ششم یه زنگ نمایش از روی یه کتاب داستان داشتیم، یک هفته لایه‌های زمین علوم رو درست کردن، یک هفته روزنامه دیواری گروهی و .... 

خیلی هزینه نکنن بچه ها تا جایی که میشه اصالت رو به خلق اثر بدید نه ابزار. مثلا بیشتر اونی که بهتر کار کرده رو تشویق کنید تا کسی که برچسب و ماژیک و آبرنگ و ..‌. همه رو با هم کار کرده.

 

اگر ورزش با خودتونه همین اول سالی برید اتاق ورزش یا مخزن مدرسه رو چک کنید. دوره اول بیشتر تمرکز رو آمادگی جسمانیه. 

بپرسید گروه آزمایشی طرح پاک امسال پایه شما هست یا نه. اگر هست کم کم بعد گروه بندیا شروع کنید چون وقتگیره. 

ثمین

گفتید پرژکتور ندارید، از شاد برای آموزش تکمیلی استفاده کنید . شاد رو مدیریت کنید تا حدامکان همه کاراتون رو تو کلاس انجام بدید که گرفتار بفرست بفرست بچه‌ها نشید:)

ولی مثلا کلیپ مکملی، فیلم خوبی، ایده کاردستی چیزی داشتید تو تکالیف بگید مشاهده فیلم فلان از شاد.

روز اول اتمام حجت کنید همه شاد به روز داشته باشن و با گوشی شخصی نه، شماره مامان یا بابا، اسم و فامیلی کامل، با عکس مناسب که هم نخواید دنبالشون بگردید کی تو گروه هست کی نیست، هم زودتر بشناسیدشون.

 

روز اول میتونید بدید قوانین رو بنویسن. با تعداد کم ولی مورد قبول بچه‌ها و مورد تایید خودتون، جمهوری اسلامی درست کنید:)

مثلا میگن منظم باشیم، بگید منظم یعنی چی؟ براشون باز کنید و بعدا مطالبه کنید.

اتفاقی یکی از شر و شیطون و فعالایی که روز اول همش بهتون میچسبن و هیجان زدن رو نماینده کنید. هفته های بعد بر اساس صلاحیت‌ها.

تو جمع به نماینده تذکر بدید که رئیس نیست. احترام دوستاش رو رعایت کنه و سعی کنه مودبانه و محترمانه در غیاب شما و سر صف نظم بده. اگر کسی رعایت نکرد به شما بگه

ثمین

یه تجربه شخصی هم بگم براتون و فعلا تمام:)

 

من سال اولم خییییلی ذوق کارم رو داشتم و خب هنوز در دوران عقد بودم و بچه نداشتم‌. وقت زیادی برای مدرسه میذاشتم‌. خیلی خارج از قاعده. و گرفتار کردم خودم رو.

به وظایفتون خوب عمل کنید ولی شتاب نگیرید. من کلاس سال اولم مملو از طرح و ایده جدید بود‌. یکی از دوتا شیطون ترین کلاسای طبقه‌ی بالا که در پایان سال از بهترین کلاسا شد. این روی خوبش بود‌.

بخش بدش، مجبور میشدم کار دیگرانم انجام بدم.

تمرکزتون رو بذارید روی کار خودتون. اولویت اصلی کلاس و کتب درسی. 

میدونم معلمی خیلی عمیق و خیلی گسترده است. ولی همه‌ی بار رو سال اول و روز اول نمیشه برداشت. بی‌تجربگی و عدم تسلط یه وقتایی آسیب میزنه. تو تربیت کاری نکردن بهتر از کار بد کردنه.

 

 

تو اون خاطره بسته‌بندی کتب از همون اول یادداشت من پیش خودم گفتم کتابای پایه خودتون رو زمین میمونه و وااااای کاش اول کار خودتونو میکردید. حتی این که کتابه. من حتی دیدم مثلا مدرسه برای ۴ تا کلاس برگه امتحان پرینت گرفته میارن دفتر. معلم اولی ۳۰ تا میشماره میده به من که برای خودتو بردار. کاری که یکی دو دقیقه طول میکشه. همکارایی هم داشتم که کمک میدادن، همه این نیستن ولی جانب احتیاط رو رعایت کنید. 

پس اول کار خودتون. اگر تو نیمسال یا اسفند یا پایان سال بودجه بندی رو رعایت نکنید هیچکس نگاه نمیکنه چقدر فعال بودید یا کمک کردید، مواخذه میشید، هم اولیا، هم بچه‌ها و هم بالادستی‌هاتون مواخذه میکنن

 

حس و حال نوشته‌هاتون و شخصیتتون این دیدو داد که سرتون درد میکنه برای کارهای تکمیلی و پرورشی، منم همینم. و انقدر کار پرورشی گزارشی و شلخته انجام میشه که دوست‌تر میداشتم خودم به عهده بگیرم و سمت بچه‌هام نیان، ولی بازم اول معلمیم. در خلال کارهاتون کارتربیتی کنید ولی مثلا برنامه‌ی ۱۳ آبان یا شب یلدا و ... مدرسه رو یکجا قبول زحمت نکنید. لااقل در نیمه اول سال نکنید. 

 

 

+ اگر سوم دخترونه بودید میگفتم عکس شهیده فاطمه سادات ساداتی رو با خودتون ببرید. کلاس رو متبرک کنید به نام شهدا. نمیدونم پسر کلاس سومی شهید داشتیم تو جنگ اخیر یا نه. مای مدیو یه بخش شهدای فرهنگی جنگ اضافه کرده. میتونید سر بزنید چک کنید.

++ اگر وقت و بودجه دارید برای بچه‌ها هدیه کوچولو بخرید. مثلا آبنبات چوبی

ثمین

https://uploadkon.ir/uploads/619722_25مجتبی-شریفی.png

مرسیییییی

ثمین

مجددا سلام:) خواهش میکنم

مدیر و معاونا هم تا حدی در جریان هستن درباره بچه‌ها میتونید سوال کنید

 

مدرسه به ما گفته بود یه زنگ تفریح رو اول سال در نظر بگیریم برای پاسخ دادن به اولیا مثلاً یکشنبه‌ها زنگ تفریح اول سعی کنید زنگ ورزشتون رو برای دیدار اولیا اختصاص ندید چون زنگ ورزش هم تهدیده از این نظر که با پسرها کلاس دارید و یک لحظه مراقب نباشید ممکنه بلایی سر همدیگه بیارن یا شیطنت کنند و اگر که خدایی نکرده اتفاقی بیفته و شما در اون صحنه حاضر نباشید مسئولیتش کاملاً با شماست و حتی ممکنه به پرداخت دیه منجر بشه. 

اما اگر شما مراقب باشید ممکنه تا حد خیلی زیادی جلوی شیطنت بچه‌ها رو بگیره یا اگر خدایی نکرده اتفاقی افتاد موقع بازرسی همین که مشخص بشه معلم در کلاس حاضر بوده و حواسش به بچه‌ها بوده مابقی قضایا اتفاق محسوب میشه و از بیمه دانش آموزی پرداخت می‌کنن. از طرفی هم زنگ ورزش فرصته چون بچه‌ها کار گروهی رو یاد می‌گیرند و انرژیشون تا حد زیادی تخلیه می‌شه و خب زنگ مورد علاقه بچه‌ها هست و دوست دارند معلمشون کنارشون باشه.

نه آخه معلم ورزش دارن و معلم ورزششون هم آقاست 

خانم بود منم کنارشون می‌موندم اما چون مرده معذب میشم...

کاش میشد کنارشون باشم منم....

ثمین

درباره کاربرگ ما فقط توی یکی از مدارس کاربرگ آماده داشتیم یعنی از بچه‌ها پول گرفته بودند و تهیه کرده بودند که بودجه بندیش گاهی با کلاس همخوانی نداشت جلوتر یا عقب‌تر بود اگر خودتون می‌خواید طراحی بکنید خوب بهتره اما وقت بیشتری ازتون می‌گیره هم طراحیش هم تصحیح کردنش چون شما هر کاری که به بچه‌ها می‌دید نیاز به بررسی و بازخورد دادن داره 

خود من زیاد با کاربرگ کار نمی‌کردم امتحان کلاسیمون معمولاً دو سه تا سوالی بود که می‌دادم همون موقع بچه‌ها می‌نوشتن یا برای امتحان‌های ماهانه برگه چاپ می‌کردیم و تکالیفشون هم عموماً در دفتر مشق بود یا اگر عملکردی بود یا گزارشی می‌نوشتند توی پوشه کار می‌ذاشتیم.

بنظر من کتاب رو پیش ببرید و تکالیفتون رو طبق اون دسته‌بندی تکالیف که داریم، تکالیف آمادگی، تکالیف بسطی، تکالیف خلاقانه و غیره پیش ببرید و هر جایی دیدید نیاز داره می‌تونید کاربرگ طراحی کنید. 

خیلی خیلی ممنون








+الان مدیر زنگ زد گفت معلم پایه اول مدیر یه مدرسه دیگه شده. پایه اول خالیه. بیا برو اول. میگم نههههههه ولی می‌ترسم زور بگن :(((((

ثمین

ما دفتر زیادی نداشتیم و بیشتر کارها توی پوشه کارمون بود. دفتر فقط دفتر مشق بود و املا و انشا و گزارش علوم و غیره همه توی پوشه کار قرار می‌گرفت یعنی توی برگه می‌نوشتند.

بعضی کلاس‌ها دفتر آزمون داشتند یعنی یک دفتری برمی‌داشتند که چند قسمتش می‌کردند و اون دفتر توی مدرسه بود هر زمانی معلم نیاز داشت آزمونک یا آزمونی بگیره توی اون بچه‌ها می‌نوشتند یا برگه‌ها رو می‌چسبونوندند حل می‌کردند معلم تصحیح می‌کرد بازخورد می‌داد بچه‌ها به اولیا نشون می‌دادند برمی‌گردوندن. 

ولی تو ارزشیابی کیفی ما دفترهای متعدد نداریم یک پوشه کار داریم که باید بیشتر بازخوردها و چک لیست‌ها توش ثبت بشه راستی برای ارزشیابی کیفی، پایگاه کتب درسی یک pdf کامل داره که توش همه چک لیست‌های درس‌های مختلف هست خواستید اون هم دانلود بکنید. 

 

http://chap.sch.ir/books/13078

 

ثمین

منظورم از طرح‌هایی که شرکت می‌کنید طرح‌هاییه که برای معلم‌ها یا برای دانش آموزان اجرا می‌کنید. 

در طول سال معمولاً طرح‌های مختلفی میاد که به خاطر بی‌نظمی‌هایی که وجود داره ممکنه که کار شما گم بشه یا مثلاً نیاز بشه بعداً دوباره ارسال بکنید به خاطر همین بهتره که یک نسخه ازش داشته باشید 

 مثلاً طرح جابر شما می‌تونید با شناختی که از بچه‌ها دارید توی حوزه‌های مختلف طرح جابر قبل از اینکه شروع بشه از بچه‌ها نظرخواهی بکنید و اسامی رو داشته باشید. مثلاً خانم الف نقاشیش خوبه مثلاً خانم ب می‌تونه دستسازه درست بکنه و ... .

نمی‌دونم چرا این کار رو می‌کنن ولی معمولاً طرح‌ها به صورت همزمان میاد یعنی یک بازه طولانی خبری از هیچ طرحی نیست ولی در عرض مثلاً یک ماه چند تا طرح پشت سر هم به معلم میدن با زمان‌های مقرر نزدیک به هم. و خب این‌ها رو اگر از قبل که میگن چنین کاری قراره انجام بشه کم کم انجام بدید و توی پوشه کارتون بگذارید بعداً راحت‌ترید. 

یا مثلاً امسال یه طرحی بود به نام طرح خوانا که حالا جستجو کنید توی اینترنت هست من یک نسخه از طرح درسی که برای این طرح نوشته بودم برای خودم نگه داشتم و خب باید به مدرسه هم تحویل داده می‌شد. 

یا مثلاً طرح تئاتر درسی که کشوریه می‌تونید اسامی بچه‌ها یا کارهایی که انجام دادید گزارش‌هاش رو برای خودتون توی پوشه کارتون نگه دارید. 

در کل در آموزش ابتدایی به نظرم مستندسازی خیلی به منظم شدن کارتون و ارزشیابی‌هاتون کمک می‌کنه.

ثمین

یه چیزی هم یادم افتاد. من پارسال یه دانش آموز داشتم که به طرز عجیبی توی همه درس‌ها ضعیف بود و مثلاً اینطور نبود که بگه بلد نیستم توی امتحانا جوابا رو خالی نمی‌ذاشت چیزهای کاملاً بی‌ربط می‌نوشت رای من خیلی عجیب بود این بچه که چرا اینطور می‌کرد و مادرش هم تقریبا هر بار که می‌دیدمش درباره بچه‌اش با بغض و گریه صحبت می‌کرد. 

نه خود بچه نه مادر نه مدرسه تا زمان زیادی نگفته بودند که این بچه دیرآموزه.

دیرآموزها با بچه‌هایی که مثلاً پایشون ضعیفه فرق دارند.

و این‌ها رو توی کلاس‌های مختلفی می‌فرستند. همه با هم نیستند.

توی سنجش کلاس اول قبل از شروع ثبت نام کلاس اولی‌ها از بچه‌ها می‌گیرند مثل اینکه مشخص میشه و توی پرونده‌هاشون هست شما از دفتردار مدرسه‌تون باید بپرسید. 

دیرآموز،بیش فعال،اختلال یادگیری، این‌ها اگر شناسایی شده باشند توی پرونده‌هاشون هست بپرسید که کلاس شما از این بچه‌ها داره یا نه اگر داره اسماشون رو بپرسید. 

ادارات منطقه هم بخشی به نام اختلال یادگیری دارد اگر معلم تشخیص بده بچه‌ای اختلال یادگیری داره می‌تونه به اداره معرفی بکنه و اونجا براش کلاس‌های جداگانه‌ای در نظر می‌گیرند البته اگر که ظرفیتش رو داشته باشند. چون من دو سال پیش یه بچه‌ای رو ارجاع دادم گفتن ظرفیتمون پره:(

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان